Seria filmów "Szybcy i wściekli" od lat fascynuje widzów nie tylko wartką akcją i popisami kaskaderskimi, ale przede wszystkim imponującą kolekcją samochodów. Od klasycznych muscle cars po najnowsze supersamochody - każda część serii wprowadza na ekran nowe, zapierające dech w piersiach maszyny. Fani motoryzacji i kina akcji z zapartym tchem śledzą, jakie kolejne perełki motoryzacji pojawią się w następnych odsłonach.
W tym artykule zabierzemy Cię w podróż przez wszystkie części "Szybkich i wściekłych", prezentując kompletną listę samochodów, które odegrały kluczowe role w filmach. Poznasz nie tylko najpopularniejsze modele, ale także te mniej znane, które jednak równie mocno zapisały się w historii serii. Przygotuj się na solidną dawkę motoryzacyjnej wiedzy i ciekawostek!
Samochody w pierwszej części "Szybcy i wściekli"
Pierwsza część kultowej serii "Szybcy i wściekli" wprowadziła widzów w świat nielegalnych wyścigów ulicznych, prezentując imponującą kolekcję samochodów z Szybkich i Wściekłych. Główny bohater, Brian O'Conner, rozpoczyna swoją przygodę za kierownicą zielonego Mitsubishi Eclipse, który szybko staje się ikoną filmu. Jednak to nie jedyny pojazd, który przykuwa uwagę fanów motoryzacji.
Dominic Toretto, grany przez Vina Diesela, porusza się charakterystycznym czarnym Dodge'em Chargerem R/T z 1970 roku. Ten potężny muscle car o mocy ponad 900 koni mechanicznych staje się symbolem siły i determinacji głównego bohatera. Warto również wspomnieć o pomarańczowym Toyota Supra, który Brian otrzymuje od Dominica pod koniec filmu - to auto, które na stałe zapisało się w historii serii.
- Mitsubishi Eclipse - auto Briana O'Connera
- Dodge Charger R/T 1970 - kultowy samochód Dominica Toretto
- Toyota Supra - ikoniczny pojazd z finału pierwszej części
Kultowe auta z "Za szybcy, za wściekli"
Druga część serii, znana jako "Za szybcy, za wściekli", przenosi akcję do Miami i wprowadza nowe, ekscytujące samochody z szybcy i wściekli. Brian O'Conner, tym razem jako główny bohater, siada za kierownicą srebrnego Nissan Skyline GT-R R34. Ten japoński supersamochód szybko staje się obiektem westchnień fanów motoryzacji na całym świecie.
Nie można pominąć również różowego Hondy S2000 należącego do Suki - samochodu, który wyróżnia się nie tylko kolorem, ale i modyfikacjami. Film prezentuje także imponującą kolekcję amerykańskich muscle carów, w tym Yenko Camaro SYC z 1969 roku oraz Plymouth Hemi 'Cuda z 1970 roku. Te klasyczne pojazdy dodają filmowi charakteru i przypominają o korzeniach amerykańskiej motoryzacji.
Czytaj więcej: Co to jest PGA i jak wpływa na branżę gier oraz technologie?
Pojazdy w "Tokio Drift" i ich specyfikacje
"Szybcy i wściekli: Tokio Drift" wprowadza widzów w fascynujący świat japońskiego driftingu, prezentując zupełnie nowe oblicze samochodów z Szybkich i Wściekłych. Główny bohater, Sean Boswell, rozpoczyna swoją przygodę od zielonego Mitsubishi Lancer Evolution IX, ale szybko przesiada się do kultowego Nissan Silvia S15. Te lekkie, zwinne samochody idealnie nadają się do kontrolowanych poślizgów na ciasnych uliczkach Tokio.
Wśród najbardziej zapadających w pamięć pojazdów z tej części znajduje się także Mazda RX-7 Veilside Fortune, prowadzona przez Hana. Ten samochód, z charakterystycznym pomarańczowo-czarnym malowaniem, stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych aut w całej serii. Nie można też zapomnieć o Nissan 350Z DK'a, który swoim agresywnym wyglądem i osiągami stanowi poważne wyzwanie dla głównego bohatera.
Model | Moc | Charakterystyka |
Nissan Silvia S15 | ok. 400 KM | Lekki, idealny do driftu |
Mazda RX-7 Veilside | ok. 450 KM | Unikalne nadwozie, silnik Wankla |
Nissan 350Z | ok. 300 KM | Doskonałe prowadzenie, mocny silnik V6 |
Ewolucja samochodów w kolejnych częściach serii
Z każdą kolejną odsłoną serii "Szybcy i wściekli", wszystkie samochody Szybcy i Wściekli ewoluowały, odzwierciedlając zmieniające się trendy w motoryzacji i rosnący budżet produkcji. Od czwartej części obserwujemy stopniowe odejście od typowych aut tuningowych na rzecz ekskluzywnych supersamochodów i hipersportowych maszyn.
W "Szybcy i wściekli 5" pojawia się imponujący Ford GT40, a w kolejnych częściach widzimy takie perełki jak Koenigsegg CCXR, Lykan HyperSport czy Bugatti Veyron. Seria nie zapomina jednak o swoich korzeniach, regularnie nawiązując do klasycznych muscle carów, takich jak Dodge Charger czy Ford Mustang, które przechodzą coraz bardziej zaawansowane modyfikacje.
Supersamochody w późniejszych częściach
Późniejsze części serii "Szybcy i wściekli" wprowadzają do akcji coraz bardziej ekstremalne i rzadkie supersamochody. W "Szybkich i wściekłych 7" pojawia się W Motors Lykan HyperSport - pierwszy supersamochód z Bliskiego Wschodu, którego wyprodukowano tylko 7 sztuk. Z kolei w "Szybkich i wściekłych 8" możemy podziwiać Lamborghini Murciélago LP640 oraz imponujące Dodge'a Challengera SRT Demon. Te samochody z szybcy i wściekli nie tylko zachwycają widzów swoim wyglądem, ale także imponują osiągami, które są wykorzystywane w najbardziej spektakularnych scenach akcji.
Najdroższe i najrzadsze auta w "Szybcy i wściekli"
Seria "Szybcy i wściekli" słynie z prezentowania nie tylko szybkich, ale także niezwykle drogich i rzadkich samochodów z Szybkich i Wściekłych. Jednym z najbardziej ekskluzywnych pojazdów, które pojawiły się w serii, jest bez wątpienia Lykan HyperSport. Ten libański supersamochód, wyceniany na około 3,4 miliona dolarów, zachwycił widzów w "Szybkich i wściekłych 7" swoim futurystycznym designem i niesamowitymi osiągami.
Innym niezwykle rzadkim autem jest Koenigsegg CCXR, który pojawił się w "Szybkich i wściekłych 5". Wyprodukowano zaledwie 4 egzemplarze tego modelu, co czyni go jednym z najbardziej ekskluzywnych samochodów świata. Warto również wspomnieć o Bugatti Veyron, który choć nie jest tak rzadki jak poprzednie modele, to jego cena przekraczająca 1,5 miliona dolarów plasuje go w gronie najdroższych aut serii.
Modyfikacje i tuning aut w filmach "Szybcy i wściekli"
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów serii "Szybcy i wściekli" są ekstremalne modyfikacje i tuning samochodów z szybcy i wściekli. Od pierwszej części filmu, gdzie Brian O'Conner tuninguje swoje Mitsubishi Eclipse, po późniejsze odsłony z zaawansowanymi modyfikacjami muscle carów, seria pokazuje, jak daleko można posunąć się w customizacji aut.
Szczególnie imponujące są modyfikacje klasycznych amerykańskich muscle carów. Dodge Charger Dominica Toretto przeszedł niezliczone transformacje na przestrzeni serii, zaczynając od potężnego silnika z kompresorem w pierwszej części, aż po wersję off-roadową w "Szybkich i wściekłych 7". Równie imponujące są modyfikacje japońskich aut w "Tokio Drift", gdzie każdy samochód jest unikalnym dziełem sztuki motoryzacyjnej.
Najbardziej ekstremalne modyfikacje
Wśród najbardziej ekstremalnych modyfikacji w serii warto wymienić Dodge'a Ice Chargera z "Szybkich i wściekłych 8". Ten samochód, przerobiony do jazdy po lodzie, wyposażony został w gąsienice zamiast kół i potężny silnik o mocy ponad 1000 koni mechanicznych. Innym przykładem jest Ford Escort RS1600 z "Szybkich i wściekłych 6", który został przekształcony w maszynę do driftu z silnikiem umieszczonym centralnie.
- Dodge Ice Charger - ekstremalna modyfikacja do jazdy po lodzie
- Ford Escort RS1600 - klasyk przekształcony w maszynę do driftu
- Toyota Supra - ikona tuningu z pierwszej części filmu
Wpływ serii na popularność określonych modeli samochodów
Seria "Szybcy i wściekli" miała ogromny wpływ na popularność wielu modeli samochodów, sprawiając, że niektóre z nich stały się prawdziwymi ikonami motoryzacji. Jednym z najbardziej wyrazistych przykładów jest Toyota Supra, której popularność eksplodowała po pojawieniu się w pierwszej części filmu. Ten samochód z Szybkich i Wściekłych stał się obiektem pożądania wielu fanów, co przełożyło się na wzrost cen używanych egzemplarzy na rynku wtórnym.
Podobny efekt można zaobserwować w przypadku Nissana Skyline GT-R, szczególnie modelu R34, który Brian O'Conner prowadził w "Za szybcy, za wściekli". Auto to, już wcześniej cenione przez entuzjastów JDM (Japanese Domestic Market), zyskało status legendy i stało się jednym z najbardziej poszukiwanych modeli kolekcjonerskich. Warto również wspomnieć o wpływie serii na popularność amerykańskich muscle carów, takich jak Dodge Charger czy Challenger, które przeżyły prawdziwy renesans popularności.
Model | Film | Wpływ na rynek |
Toyota Supra | Szybcy i wściekli (2001) | Znaczący wzrost cen na rynku wtórnym |
Nissan Skyline GT-R R34 | Za szybcy, za wściekli (2003) | Status kultowego samochodu kolekcjonerskiego |
Dodge Charger | Cała seria | Odrodzenie popularności muscle carów |
Wpływ serii "Szybcy i wściekli" na kulturę motoryzacyjną jest nie do przecenienia. Filmy nie tylko spopularyzowały konkretne modele samochodów, ale również przyczyniły się do rozwoju całej kultury tuningu i modyfikacji aut. Dzięki serii, wiele osób zainteresowało się motoryzacją, a wszystkie samochody Szybcy i Wściekli stały się inspiracją dla miłośników czterech kółek na całym świecie. Seria udowodniła, że samochody mogą być nie tylko środkiem transportu, ale również wyrazem osobowości i pasji, co na długo pozostanie jej dziedzictwem w świecie motoryzacji.
Podsumowanie
Seria "Szybcy i wściekli" to nie tylko akcja, ale przede wszystkim ikony motoryzacji. Od muscle carów po supersamochody, każdy film prezentuje unikalne pojazdy. Modyfikacje i tuning aut stały się znakiem rozpoznawczym serii, inspirując fanów na całym świecie.
Warto zapamiętać wpływ serii na popularność modeli takich jak Toyota Supra czy Nissan Skyline GT-R. "Szybcy i wściekli" nie tylko prezentują imponujące maszyny, ale także kształtują trendy w kulturze motoryzacyjnej, pokazując, że samochody to więcej niż środek transportu.